יום ראשון, 19 באוקטובר 2008

מהו עיסוי שוודי?


רקע

אומנות העיסוי השוודי פותחה על ידי פרופסור פר הנריק לינג (יליד שוודיה) בתחילת המאה ה – 18 לפני 200 שנה בערך. לא ברור אילו סוגי עיסוי היו נהוגים בזמן זה במערב. יש הסוברים כי מקורות העיסוי המערבי נעוצים במצרים העתיקה והוא זכה לפריחה בתקופת יוון ורומא העתיקות.

הנריק לינג, מדריך סייף באקדמיה המלכותית בשטוקהולם, סבל משיגרון (rheumatoid arthritis) והחיפוש אחר מזור הביא אותו ליפן שם למד את העיסוי הסיני העתיק "אנמה". הוא שילב בזאת את הידע שלו באנטומיה ופיזיולוגיה וטכניקות עיסוי מערביות. העיסוי במערב כיום מבוסס כפי הנראה ברובו על ידע שהגיע המזרח הרחוק. בעקבות עבודתו של הנריק לינג נפתח ב – 1813 בית הספר הראשון לעיסוי בשטוקהולם.

שיטת הטיפול

המטפל משתמש בשמן על מנת להחליק, ללטף, ללוש, למעוך ולפרוט על גופו של המקבל. לעיתים התנועות הינן זורמות ומחליקות על מנת לכסות שטח רחב. לעיתים, המטפל יתמקד באזור או שריר מסויים ויתן לו תשומת לב על פי הצורך. המעסה מקפיד שכל העיסוי יהייה זורם כאשר כל תנועה נושקת לשניה וכך נשמר רצף המגע לאורך העיסוי כולו.
התנועה ההרמונית של המטפל משרה על המטופל תחושת זרימה ונינוחות.

העיסוי השוודי מתמקד בשיפור את זרימת הדם ומסייע לעבודת הלב. לכן אנו עובדים על איברי הקצוות מהכפות אל מרכז הגוף. אספקת דם טובה לשרירים מזינה אותם ומנקה מהם רעלים. חלק מהטכניקות נועדו ללוש, למעוך ולפתל את הרקמות הרכות.

חילוף החומרים בגוף מואץ ומערכת העיכול מתפקדת בצורה בריאה. העור המוזן גם הוא מהדם ומקבל ברק וגמישות. טווח הפעילות של המוח ומערכת העצבים גדל כתוצאה מאספקת דם מוגברת. זו טכניקה במגע על שכבת השרירים השטחית/חיצונית (soft tissue), בשילוב עם הנעות פעילות וסבילות של המפרקים.

תנועות העיסוי השבדי
  • ליטוף (Effleurage): תנועה בה משתמשים לרוב במסגרת טיפול בעיסוי שבדי. תנועה רכה ומחליקה זו משמשת להרגעת הרקמה הרכה ומיושמת בעזרת שתי הידיים.
  • לישה (Petrissage/ Kneading): מערבת מעיכה, גלגול ולישה של השרירים ולרוב מיושמת לאחר אפלוראז בעיסוי השבדי.
  • חיכוך (Friction): התנועה העמוקה ביותר בעיסוי השבדי. מורכבת מניעות עמוקות ומעגליות המיושמות על הרקמה הרכה וגורמות לשכבות העמוקות של הרקמה להתחכך זו בזו. התוצאה הנה הגברת זרימת הדם לאזור המטופל.

אין תגובות: